#013: interieur en inspiratie
06/10/2017
#015: comfortzone
24/10/2017

Is er maar één kans voor een eerste indruk?

Over eerste indrukken. Over ervaringen en vergelijkingen. Is een eerste indruk relatief? Hoeveel invloed heb je op een (eerste) indruk en hoe zit dat eigenlijk met ons? Een uiteindelijke indruk is vaak gebaseerd op een gevoel. Eerste indrukken moeten ook iets kunnen rijmen met algehele indrukken van een bepaalde plaats om er uiteindelijk een goed gevoel bij over te houden. En hoe zit dat met vergelijkingen? Een eerste indruk van een nieuwe bestemming is namelijk vaak afhankelijk van eerdere ervaringen en bezochte plekken. Waarom kies ik voor deze specifieke foto als header-afbeelding en hoe gaan wij om met al die indrukken? Ik snap dat je nu nog nieuwsgieriger bent naar ons nieuwe blog. Ga er even goed voor zitten en ervaar met ons mee:

Relatief of relativeren?

Een eerste indruk is eigenlijk altijd relatief. Het is namelijk afhankelijk van vele factoren. Wij maken bijna dagelijks nieuwe (eerste) indrukken mee en we merken dat we inmiddels ook overal vergelijkingen voor hebben: Peru is minder schoon dan, nog chaotischer dan, net zo goedkoop als, etc. Normaliter worden op reis dingen vergeleken met de gang van zaken thuis. Meng bij die cocktail een zonnige vakantiebestemming en alles is al snel ‘beter dan’. Een (unieke) ervaring is dus vaak afhankelijk van eerdere. Een eerdere vakantiebestemming, het eten van de laatste tijd of het weer in Nederland. Wij vergelijken ook nog wel eens met onze eerdere reizen: een roadtrip door Duitsland, Oostenrijk en Slovenië en een rondreis door de Baltische Staten, maar meestal vergelijken we nu plekken met elkaar die we tijdens onze huidige reis tegen zijn gekomen. Sommige mensen zijn goed in het relativeren van eerste indrukken. De eerste indruk op reis is namelijk meestal het vliegveld. De wegen daaromheen zijn meestal niet de allermooiste. Dat geldt ook als je met de bus of de trein op een nieuwe bestemming aankomt. Toch zegt een omgeving meestal veel over een eerste indruk. Is het dan een optie dat je zelf bepaalt wanneer je de eerste indruk opdoet? Bijvoorbeeld in je hotel, middenin het centrum van de stad of pas tijdens de excursie in plaats van de weg er naartoe? Hier kom ik weer terug op het begrip ‘relatief’. Een absolute eerste indruk zou namelijk die zijn die je opdoet zo gauw je op de plaats van bestemming bent. Ik denk dat je zeker invloed kunt uitoefenen op een eerste indruk. Maar relativeren is daarbij ook weer erg belangrijk: je moet dan niet vergeten wat je buiten die eerste indruk opdoet. Ook dat zegt wat over jou en jouw huidige bestemming. De indrukken die je tijdens je trip opdoet zullen iets moeten rijmen met elkaar om een goed algemeen beeld van je reis te hebben. Erg uiteenlopende indrukken zijn vaak verstorend. Ook dit is afhankelijk van een eerste indruk: vaak is deze erg indrukwekkend.


De prachtige ruïnes middenin de jungle van Palenque: Pakal’s Kingdom

Vergelijking

Zo vonden wij Nashville een leukere stad qua sfeer dan New York en Boston en Mexico een stuk verrassender dan de Verenigde Staten. Een eerste indruk heeft vaak ook te maken met kennis en voorbereidingen vooraf. Zo viel IJsland qua kou reuze mee – we hebben sowieso veel geluk gehad: veel zon, bijna geen regen – omdat we ons op lage temperaturen hadden voorbereid en was Mexico verrassend veilig omdat we vaak alleen maar negatieve verhalen horen over de criminaliteit door (opkomende) drugsbendes en geweld. Nashville voldeed dan weer exact aan onze verwachtingen. Het was ‘net als in de film’. En om iets uit videoclips, uit verhalen opeens in het echt te zien is best een aparte gewaarwording. We weten namelijk allemaal dat veel dingen en plaatsen mooier worden gemaakt dan ze zijn. En ook dat kan jouw indruk van een land, van een bepaalde plek, beïnvloeden. Wij zijn er inmiddels achtergekomen dat we overal zoveel mogelijk openminded in moeten gaan, willen we zelf optimaal van een plek, een plaats en een land kunnen genieten en teleurstellingen voorkomen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want, natuurlijk zoeken we informatie op van een stad alvorens daar aan te komen. Uiteraard zien we dan ook perfect getimede foto’s die eventueel verrijkt zijn met een (Instagram)filter of zelfs photoshop. Dit geeft voor ons een algemene indruk van de stad en we komen te weten wat er allemaal te zien valt. Maar daar heeft een (eerste) indruk eigenlijk niet zoveel mee te maken. Iets in het echt zien wat je al zo vaak op foto’s voorbij hebt zien komen.


De nog voor toeristen iets verstopte hidden gem vlakbij Palenque: cascada Roberto Barrios

Ik merk bij het uitzoeken van passende foto’s voor dit blog, dat ik alleen maar ‘mooie’ foto’s heb. En dan bedoel ik niet dat ik nou zulke perfecte foto’s maak, maar het zijn altijd foto’s van de indrukwekkende omgeving, van mooie kleuren, van fotogenieke objecten. Ik heb geen foto’s van bergen rotzooi langs de kant van de weg of in een sloot, dunne zwerfhonden die we helaas teveel onderweg tegenkomen of armoede die we in de straten van elke stad zien waar we zijn geweest. Dit betekent absoluut niet dat ik deze beelden en ervaringen niet mee wil nemen in onze indrukken, ze horen toch – hoe vreselijk soms ook – bij de plekken waar we zijn geweest. Maar dit zijn geen beelden, geen herinneringen, die ik op beeld wil. Deze zitten namelijk sowieso voor altijd in ons hoofd en zullen we niet vergeten. Maar ik wil daar liever minder aan herinnerd worden dan aan prachtige omgevingen. Vind je dit naïef, of kort door de bocht? Dat mag, misschien is dat ook wel zo. Het is namelijk realiteit, ik hoop dat erover schrijven voldoende is en dat je niet de behoefte hebt ook dit op beeld te zien. De wereld is namelijk prachtig, maar heeft zeker een beschadigd randje.

Invloed

Wanneer een groot en bekend (inter)nationaal blog of bedrijf een bestemming aanprijst gaat er vaak geld door middel van sponsoring mee gepaard en zijn die prachtige beelden gemaakt op het ideale moment, tijdens de beste reistijd. Niet tijdens het moment dat jij die goedkope deal scoort, het blijkt laagseizoen en dat is meestal niet voor niets. Het kan een stuk grauwer, koeler of zelfs heter zijn dan je verwacht. Ook dit heeft invloed op jouw uiteindelijke indruk. Dit begint – zoals uiteraard alles – met de eerste indruk. Zou het zo zijn zoals op dat filmpje? Die mooie foto’s met kleurrijke boten, klederdrachten en die markt die perfect georganiseerd lijkt. Meestal is dit echter niet het geval. Al moet je de mooie dingen natuurlijk dwars door al het ‘normale’ zelf kunnen en willen zien. Schoonheid zit ‘m vaak achter de verhalen en onder het oppervlak. Dus ook media hebben invloed op jouw eerste indruk van een bepaalde bestemming.

Wij als reizigers kunnen elkaar ook beïnvloeden. Als luisteraar hoor je vaak alleen wat je wilt horen: die ene plek waar je echt naartoe móet als je dat land bezoekt. Maar je wilt vaak niet horen dat dat het enige mooie is aan dat land, of dat het erg duur is in verhouding met wat je ervoor terugkrijgt, bijvoorbeeld. Aan de andere kant, als verteller, wil je zo’n mooi mogelijk beeld geven over jouw ervaring. Je bent (extra) enthousiast en laat je mooiste foto’s zien. Allemaal erg logisch, maar kan ook invloed hebben op jouw uiteindelijke eerste indruk of ervaring. Vlak nadat we Palenque hadden bezocht (de ruïnes en de watervallen) spraken we een reiziger die ook die kant op ging. In al ons enthousiasme vertelden we over Roberto Barrios en zochten we al vrolijk naar foto’s om hem een indruk te geven. Hij gaf aan liever geen foto’s te zien, maar wilde alleen de naam onthouden. Dit zegt eigenlijk genoeg: een foto hoeft niet te zeggen hoe een plek eruitziet. Je moet het met je eigen ogen voor het eerst willen zien en ervaren. Deze opmerking en zijn gedachte erachter zal ons voor altijd bijblijven.


In de stad, Palenque, is eigenlijk niets te beleven. Maar dit is wel de plek waar we de eerste indruk opdoen.

Gevoel

De eerste indruk blijkt vaak gebaseerd op een bepaald gevoel in plaats van een beeld. Achteraf wordt dat echter vaak pas duidelijk voor jezelf. Waarom was het daar zo mooi? Waar heb ik het meeste van genoten? Waarom voelden we ons daar zo fijn? Dat het er ook nog prachtig uitziet is vaak ‘gewoon’ een mooie bijkomstigheid. En dat gevoel hoeft voor ons beiden natuurlijk niet altijd parallel te lopen. We hoeven niet hetzelfde gevoel overal bij te hebben. Maar wat we al wel hebben gemerkt, en daar schreef ik al eens eerder over, is dat we ons fijner voelen buiten een stad, maar dat we juist op zoek zijn naar een bepaalde balans. Ook dat heeft met eerste indrukken te maken: de hoeveelheid prikkels die we ontvangen zo gauw we in een nieuwe, nog compleet te ontdekken, stad aankomen, zorgt voor het feit dat dat teveel is om bewust en rustig een (eerste) indruk te vormen. Al snel kan een indruk uitmonden als ‘te druk’, ‘erg chaotisch’ of ‘veel te lawaaiig’. Dit neemt niet weg dat die stad niet mooi kan zijn. Het zorgt voor een uitdaging rust te vinden in een drukke omgeving. En dat geeft een heerlijke voldoening wanneer dat behaald is. Maar aan de andere kant: dit is een van de redenen dat we ons fijner voelen buiten een stad. De rust, de tijd en de ruimte is wat ons gevoel altijd heel veel goed doet. De rust zorgt voor de tijd die we kunnen nemen om de ruimte goed en heel bewust in ons op te nemen.

Benieuwd naar al onze huidige én eerdere avonturen? Volg ons dan via Facebook, Instagram en Reistaal.nl. En reis, ontdek en leef met ons mee.

4 Comments

  1. Tessa schreef:

    Wat mooi geschreven. Leuk om jullie blog te volgen!!

  2. Bert Alberts schreef:

    Foto’s zijn mooi, vooral voor ons. Belangrijk zijn de herinneringen die jullie meenemen. De foto’s kunnen daar ondersteunend aan zijn. Geniet van elke dag. Doe ik ook. Zie naar jullie verslagen uit, dat ons mee neemt op jullie reis.

Laat een reactie achter op Manon Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *